Hoppa till huvudinnehåll

Segmentering

Without segmentation our analysis is focused on unrecognizable blobs of traffic. Total Visits. Average Page Views Per Visitor. Overall Conversion Rate. Yada, yada, yada. Boring. Useless. Life wasting.

– Avinash Kaushik, webbanalysguru

Vad är det egentligen för användare och sessioner på webbplatsen som utgör de där siffrorna du ser? För att dra en fotbollsliknelse:

Det är lättare att följa en fotbollsmatch om inte båda lagen, domarteamet och alla åskådare har på sig identiska kläder. Visst går det att få en uppfattning om hur många individer det handlar om, men vilka hejar du på och vem ska göra mål i vilken ände av planen? Totalt kaos. Lite som webbanalys utan segment alltså!

Vad är ett segment?

Segment kallas också för användarsegment ibland. Det är ett sätt att tratta ned och kika på en mindre grupp av användare av en webbplats. Ett segment byggs upp av en eller flera egenskaper om användaren eller dennes session på webbplatsen.

Tänk i första hand inte på segment som ett filter för att utesluta andra datapunkter. Se det istället som att Matomo plockar fram sessioner på webbplatsen som matchar ett urval du gjort. Det kan handla om vilket språk vi kan hitta användaren valt, vilken sorts pryl de använder, om de kom in via en viss informationskampanj, eller en mängd andra egenskaper som du samlar in.

Exakt vad som är ett bra segment för just dig och det du jobbar med vet du bättre än oss.

The Segments functionality in Matomo enables you to view and analyse reports on smaller groups of your audience, based on specific criteria like their country or whether they bought something.

Segmentation (matomo.org)

Hur fungerar segment i Matomo?

Skapa och hantera segment i Matomo skiljer sig en del från till exempel hur segment fungerar i Google Analytics. Om du vill segmentera på specifika url:er som till exempel börjar med example.se/123 kommer du inte segmentera på exakt de url:erna. I Matomo kommer segmentet istället att segmentera på de användare som under någon gång under sitt besök har besökt en url som börjar med example.se/123.

Det innebär att du i rapporten Beteende -> Sidor kommer se andra url:er än de som börjar med example.se/123, för att användarna har även besökt andra sidor under sitt besök.

Historisk data i segment

När du sätter upp ett segment i Matomo börjar Matomo bearbeta segmentet för att se till att historisk data hämtas in. Dock hämtar Matomo max 180 dagar tillbaka i tiden från det datumet du skapade segmentet. Längre tillbaka än så kommer du inte kunna se.

Hur skapar jag ett segment?

Segment väljer du, hanterar och skapar i segmentväljaren i urvalsmenyn som normalt är inställd på "Alla besök".

Så här ser det ut när du skapar ett segment. Det är ett sorts sökvillkor som kan kombineras genom “OCH” för att flera saker måste finnas. “ELLER” gör att data som är sant antingen i ena fallet eller det andra inkluderas.

Segment kan existera globalt på hela er plattform och för alla Matomo-användare i er verksamhet, om ni vill. Diskutera därför gärna igenom vilka segment som är relevanta för er alla att arbeta med och vilka som borde vara personliga. Det är lätt hänt att olika användare upprättar nya segment, ibland dubbletter eller snarlika andra som redan finns, och plötsligt har ni fått er en segmenthärva.

Använd inte villkoret Innehåller för det påverkar Matomos prestanda negativt.

Exempel på segment

  • Från sociala medier – där kanaltyp är ’social’.
  • Besökare från Sverige – där landskod är ’se’.
  • Besök från utlandet – där landskod inte är ’se’.
  • Engagerade besökare – minst 3 händelser under besökarens session på webbplatsen.
  • Besök med uppnådda mål - minst ett mål under sessionen
  • Besök utan uppnådda mål - inget av mätbart värde
  • Organisk trafik – där ursprunget till besöket inte är kampanj eller betald.
  • Icke-organisk trafik – kampanjer och sökordsannonsering

Problemet med demografiska segment och målgrupper

Oavsett om du jobbar med webbanalys i Matomo, sätter upp kampanjer i sociala medier, eller jobbar med målgrupper i andra digitala kanaler, är det viktigt att känna till begränsningarna i att använda demografiska metoder.

Alla former av likheter mellan människor, i t.ex. ålder, ursprung eller inkomst, kan nämligen dölja ännu större olikheter mellan dem. Och då har du egentligen ingen som helst aning om vad de har för motiv och drivkrafter. Det riskerar att göra dina målgruppsegmentering helt oanvändbar i praktiken.