Rapporter och spårning
I Matomo finns det många olika rapporter och det kan vara svårt att navigera och hitta rätt i alla olika rapporter. Här kommer en lista över vilka rapporter som vi på Whitespace tycker är viktigast. Vi utgår från vår tankemodell om en meningsfull webbanalys.
Förvärv
Varifrån kom användarna? Vilken kanal driver mest värdefull trafik? De frågorna kan du få svar på i rapporterna under förvärv.
Översikt
Här får du en översikt över hur mycket trafik varje kanal (Direkttrafik, Sökmotorer, Sociala medier, Webbsidor, Kampanjer) driver till din webbplats, både som linjegraf och som siffror.
Alla kanaler
Denna rapport visar i en tabell hur fördelningen ser ut för hur mycket trafik varje kanal driver till din webbplats.
Sökmotorer och nyckelord
Se vilka sökord användarna söker på där din webbplats visas i sökresultatet. För att få in data i den här rapportern krävs det att man har premium-pluginet Search Engine Keyword Performance.
Webbsidor
Se vilka andra webbplatser dina användare kommer ifrån. Du får datan presenterad i tabellformat.
Sociala nätverk
Se vilka sociala medier dina användare kommer ifrån, till exempel Facebook, LinkedIn, Snapchat eller TikTok.
Kampanjer
Se vilka kampanjer som driver mest trafik till din webbplats. Den trafik som du ser här är bara för de url:er som är kampanjtaggade. Här fångas all kampanjtaggad trafik upp, även det utomstående gör. Se mer om kampanjspårning
Kampanj-URL-byggare
Ett verktyg för att tagga upp dina url:er för att kunna mäta effekten av din kommunikation. Datan kommer visas i rapporten kampanjer.
Beteende
Vad gjorde användarna på min webbplats? Var lämnade de? Du kan svar på dessa och andra frågor om användarbeteende i rapporterna under beteende.
Sidor
Troligtvis en av de mest användbara rapporterna där du snabbt kan se vilka som är de mest besökta sidorna. Du kan se sidvisningar, unika sidvisningar, avvisningsfrekvens, genomsnittlig tid på sidan, utflöde och genomsnittliga laddningstid. Du kan se under vanliga begrepp vad de olika begreppen betyder.
Du kan visa rapporten antingen som hierarkisk eller plan. Hierarkisk innebär att rapporten baseras på hur din url-struktur ser ut. Du kan klicka dig längre ner i strukturen genom att klicka på plus-tecknet.
Om du väljer att visa rapporten som plan får varje url en egen rad i rapporten och du kan snabbare se vilka sidor som är mest besök under den valda perioden.
Målsidor
Målsidor visar vilken sida på din webbplats som användarna landade på först. Du kan alltså se vilka sidor användarna landar oftast på. Här gäller det att de mest populära målsidorna är optimerade för sina ändamål.
Utgångssidor
Visar vilka sidor användare lämnar sajten från.
Sidtitlar
Istället för att titta på url:en kan du istället titta på sidans sidtitel. Här är viktigt att veta att siffrorna i sidor-rapporten troligtvis kommer skilja sig mot siffrorna i sidtitlar-rapporten. Du kan läsa mer om varför under vanliga frågor och svar.
Utlänkar
Visar klick på länkar som leder användare bort från din sajt till andra webbplatser.
Nedladdningar
Visar vilka dokument som användarna har laddat ned från din webbplats.
Prestanda
Rapporten hjälper dig förstå hur snabbt dina sidor laddas, vilka steg som tar längst tid och hur prestandan förändras över tid.
- Nätverkstid – Tid att etablera anslutning (DNS-uppslag, TCP-handskakning).
- Servertid – Tid som servern tar för att börja skicka ett svar.
- Överföringstid – Tid för att ladda ner svaret.
- DOM-bearbetningstid – Tid tills sidan blir interaktiv.
- DOM-sluttid – Tid att ladda klart resurser (bilder, script) efter att sidan blivit interaktiv.
- On-load-tid – Tid för att köra kod som väntar på
window.load
. - Total sidladdningstid – Summan av ovanstående – den viktigaste indikatorn.
- Genomsnittlig genereringstid – Tid för servern att generera sidan. Har ersatts av mer detaljerade mått.
👉 Rekommendation: Sikta på en sidladdningstid under 2 sekunder.
Mål
Uppstod det något värde? Vill du få svar på den frågan får du kika i målrapporten. Men för att du ska kunna utvärdera värde behöver du sätta upp mål i Matomo. Målen ska vara så mätbara som möjligt och ska spåra signalen till Matomo där själva värdet uppstår. Under mål och mätbarhet kan du läsa mer om detta.
Du kan se antal konverteringar totalt och i genomsnitt vilken konverteringsgrad din webbplats har. Se vanliga begrepp för förklaring av konverteringar och konverteringsgrad.
Du kan också för varje mål se vilken kanal som driver flest konverteringar och har bäst konverteringsgrad för vald tidsperiod. Med uppsatta mål i Matomo kan du börja utvärdera vilka kanaler som presterar bäst och vilken eller vilka som presterar sämst. Du kan också utvärdera hur väl dina kampanjer presterar och se om du ska fördela om din marknadsföringsbudget.
Funnels
En funnel är en tratt där du visuellt kan följa användarnas väg genom olika
delmoment på webbplatsen, samt se var de faller bort. Kan kombineras med
definierade mål så du ser hur stor andel som tar sig till ända fram till ett
fullföljt mål och dra slutsatser om var det finns friktion.
Sedan Matomo 5.1 kan du sätta upp funnels för valfria serier av interaktioner på
din webbplats, utan att det finns ett definierat mål. Det gör att du kan göra
kvalitativa undersökningar utan att det ska påverka hur Matomo räknar
måluppfyllelse på din webbplats.
Mer om att sätta upp en funnel
📌 Funnels är ett premiumplugin som kostar en slant per år att använda. Använder du Whitespace Analys ingår Funnels i årsavgiften.
Media Analytics
Media Analytics ger djupgående insikter i hur användare interagerar med video- och ljudinnehåll — t.ex. vad de tittar på, hur långt de ser, var de pausar — och levererar flera nya rapporter och widgets i Matomo.
Om du redan har den vanliga Matomo-spårningskoden (matomo.js
) och filen är
skrivbar, kommer Media Analytics automatiskt att börja spåra media.
- HTML5-video och -ljud spåras automatiskt, men det är rekommenderat att ange
data-matomo-title
för tydligare etiketter i rapporterna.<video data-matomo-title="My Video Title">…</video>
- Spelare som JW Player och Flowplayer spåras också automatiskt — ange "title" i setup-metoden för tydlighet.
- Vimeo, SoundCloud och andra iframe-baserade spelare spåras automatiskt.
- YouTube-spårning kräver att API aktiveras via parameter
?enablejsapi=1
i iframe-URL:en:<iframe src="https://www.youtube.com/embed/XYZ?enablejsapi=1"></iframe>
. Media Analytics laddar automatiskt in https://www.youtube.com/iframe_api för att ta emot uppspelningshändelser.
Heatmaps
Heatmaps låter dig visuellt se hur besökare interagerar på dina sidor genom att kartlägga klick, musrörelser och scrollningshändelser. Det hjälper dig att förstå:
- Var användarna tror att något är klickbart fast det inte är det.
- Vilka delar av sidan som sällan ses eller används.
- Vad besökare faktiskt tittar på.
- Hur mycket av sidan som är synlig vid besök.
Click Heatmap
Visar visuellt var besökare klickar. Klickens frekvens visas som färgade hotspots.
- Click Rate: Totalt antal klick på ett element.
- Click Rate Percentage: Andelen av sidans totala klick på just detta element.
Mouse Move / Hover Heatmap
Fångar var muspekaren rör sig och hovrar—liknande eye-tracking, men mycket enklare att sätta upp.
- Number of Moves: Antal rörelser inom ett område.
- Move Rate Percentage: Andel av musrörelserna på sidan inom det område.
Scroll Heatmap
Visar hur långt ned besökare skrollar via färgskalor.
- Percentage of Visitors Who Reach This Point: Andelen besökare som når specifika punkter.
Above the Fold
Visar vad som syns utan att användaren skrollar.
- Average Above the Fold-linjen visar hur mycket innehåll som i genomsnitt visas direkt vid sidladdning.
Segment och datumintervall
- Du kan applicera valfria Matomo-segment för att analysera beteenden hos specifika användargrupper.
- Datumintervall är inte aktiverat som standard, men du kan aktivera det genom
att lägga till
&useDateUrl=1
i Heatmap-URL:en.
Skapa eller redigera en heatmap
- Klicka på Skapa ny heatmap nere till vänster för att komma igång.
- För att redigera en befintlig, klicka bara på redigeringsikonen bredvid namnet på den tidigare skapade heatmapen.
När du skapar eller redigerar en heatmap ska du:
-
Ange ett namn för heatmapen.
-
Välj vilken mål-sida heatmapen ska skapas för. Du kan använda dig av följande:
- URL
- URL-sökväg
- URL-parameter
Du kan även välja jämförelsetyp, t.ex.:
- equals (lika med)
- starts with (börjar med)
- contains (innehåller)
- matches the regular expression (matchar reguljärt uttryck), m.m.
Validatorn bredvid inmatningen låter dig testa att den sida du vill matcha verkligen matchar de sidor som heatmapen ska genereras för.
Avancerade alternativ
När du konfigurerar en heatmap har du möjlighet att definiera extra inställningar:
- Ange en skärmdumps-URL (Screenshot URL)
- Dölj specifika element från värmekartan
- Ställ in en annan samplingsfrekvens (Sample Rate)
- Definiera breackpoint-villkor för mobiltelefoner och surfplattor (bra för responsiva webbplatser)
Form analytics
Form Analytics är ett Matomo-plugin som ger insikter kring hur dina besökare interagerar med webbformulär.
Det tillför många nya segment, rapporter och widgets som hjälper dig identifiera användarnas smärtpunkter i formulären – så att du kan optimera dem och maximera framgången.
a) Kom igång automatiskt
Om du redan har Matomos JavaScript-spårningskod (matomo.js
) på din webbplats,
kommer Form Analytics att automatiskt börja spåra formuläranvändning.
b) Formuläridentifiering
Form Analytics upptäcker formulär som har attributet name
eller id
, till
exempel:
<form name="contact_form">...</form>
Formuläröversikt
- Visar grundläggande information om formuläret.
- Ger tillgång till besöksloggar (visitor log).
- Innehåller tabeller över fält samt grafer över konverteringstrender.
- Sparklines visar trender för visningar, starters och konverteringar.
Realtidsrapporter
- Möjlighet att följa formulärinteraktioner i realtid.
- Hjälper att direkt se effekten av förändringar.
Sida-URL-rapport
- Analyserar hur samma formulär presterar på olika sidor.
- Användbart vid A/B-testning eller olika sidversioner.
Fältrapporter
Ger djup insikt i enskilda fält:
- Drop Off Fields – visar var användare slutade.
- Entry Fields – första fält som fylls i.
- Field Timings – hur lång tid som spenderas per fält.
- Field Size – mängd data som matas in.
- Most Used Fields – mest/minst använda fält.
- Most Corrected – fält där användare gör flest ändringar.
- Unneeded Fields – fält som ofta lämnas tomma, kandidater för borttagning.
Varje rad kan klickas för att visa Row Evolution – förändringar över tid.
Att undanta ett formulär från Form Analytics
Ibland vill man inte att Matomo ska spåra vissa formulär. Det kan handla om
personuppgifter eller att det bara kommer göra analysen i Matomo mindre
användbar. Då kan man i webbsidans HTML-kod ange data-matomo-ignore
för
formuläret som helhet eller skräddarsy exakt vilka fält Matomo ska ignorera.
För ett formulär kan koden se ut så här <form data-piwik-ignore action="">
och
för ett formulärfält kan det se ut så här
<input type="text" name="ssn" data-matomo-ignore>
.