Kampanjspårning
Att spåra och utvärdera kampanjer är en nyckel till framgång inom kommunikation. Det hjälper dig att förstå vilka insatser som ger resultat och var vi behöver optimera. Genom att använda Matomo för kampanjspårning kan du få detaljerade insikter om dina kommunikationsinsatser och få ut mesta möjliga av dem.
Vad är kampanjspårning?
Kampanjspårning är processen att lägga till särskilda parametrar till en URL för att följa prestandan hos en specifik kampanj. Kampanjspårning, som ursprungligen utvecklades för digital annonsering, gör det möjligt att utvärdera hur en kampanj presterar i förhållande till andra kanaler och insatser. Med Matomo kan du spåra olika kampanjer genom att använda parametrar som kampanjnamn, källa, medium och nyckelord.
Du kan använda Matomos kampanjbyggare för att tagga upp dina URL:er. Det finns en öppen variant, men verktyget finns också direkt i Matomo. Du hittar det om du går till Förvärv ute i vänstermenyn och Kampanj-URL-byggare.
Hur utvärderar du en kampanj?
Den första frågan du kan ställa dig innan du ens har börjat kommunicera är: när är vi nöjda med kommunikationen? Är det till exempel när vi har ökat antal användare till landningssidan med 20 procent eller när vi har 100 nya prenumeranter till vårt nyhetsbrev?
Det finns två huvudsakliga sätt att utvärdera din kampanj på.
- Utvärdera baserat på mätbara mål. Måttstocken för en kampanj som använder mätbara mål kan variera. Ett exempel kan vara att man ställer kampanjens konverteringsfrekvens i jämförelse med den trafik webbplatsen får som inte har att göra med kampanjen. För att kampanjen ska vara värd din tid, energi och eventuella utgifter behöver den med en viss marginal överträffa den nytta som skulle uppstått även utan att kampanjen genomfördes.
Det går förstås att argumentera för att man genom en kampanj når andra grupper av användare och därför kan tolerera en sämre konverteringsfrekvens än exempelvis direkttrafik eller via organisk SEO.
- Utvärdera exponeringen. Tänk att du har köpt annonsplats på en digital plattform. Vilket är ditt framgångskriterium? Det kan mycket väl vara att nå en viss mängd exponering för ett budskap. Då kan kampanjen utvärderas med kriteriet att exponeringen till sist “gjort sitt”, exempelvis när du ser att det inte längre leder till särskilt många besök via din kampanjlänk.
Exempelfrågor för att kunna utvärdera din kampanj
Det viktigaste är att du utvärderar din kampanj så att du kan dra lärdomar från den och använda lärdomarna i framtida insatser. Här följer några exempelfrågor som kan hjälpa dig igång:
- Hur lever kampanjen upp till vår ambition och målsättning?
- Hur presterar trafiken som kom tack vare kampanjen i jämförelse med andra former av förvärv?
- När har kampanjen gjort sitt?
- Hur skulle du beskriva de som kom in till webbplatsen tack vare kampanjen?
- När på dagen anslöt de?
- Hur rörde de sig och vad gjorde de på webbplatsen efter att de landat på webbplatsen?
- Gjorde användarna det vi ville att de skulle göra?
- Vad lärde vi oss av kampanjen som vi kan ha nytta av senare