Rapporter
Varför kan jag inte se historisk data?
Matomo sparar historisk data upp till 180 dagar för segment och anpassade rapporter. Finns det ingen historisk data beror det på att ingen historisk data sparas.
Samma gäller för rapporten övergångar som hämtar data så långt tillbaka det finns data i databasen.
Varför ser jag ingen data i rapporten?
Det beror på att Matomo processar data minst en gång i timmen, vilket betyder att om du precis har skapat en anpassad rapport dröjer det cirka en timmme innan du kan se data.
Summeringsraden i botten av tabeller verkar visa fel siffror?
Tabeller i Matomo har en funktion man kan aktivera för att Visa totalt antal rader. Det hittar du om du hovrar med muspekaren på ikonen längst ner till vänster i en tabell och klickar.
Då tillkommer en rad längst ner i tabellen och den inleds med Summeringar. Vi får ofta frågan om vad det är för siffror som summeras i den raden och förstår att det inte är helt självförklarande. Ett exempel på hur det fungerar:
- Gå till Beteende -> Sidtitlar.
- Välj hela månaden September 2025 i datumväljaren.
- Om du inte redan ser Summeringar längst ner i tabellen hovrar du på ikonen längst ner i tabellen och klickar på Visa totalt antal rader för att få fram Summeringar.
- Antalet Sidvisningar du kommer se på raden Summeringar kanske är 13 902 st och summerar samtliga sidvisningar på hela webbplatsen för hela september.
- Ifall du nu klickar på förstoringsglaset för att söka fram exempelvis sidtitlar i tabellen som innehåller
hittades inte
kommer det fortsätta stå 13 902 i summeringsraden. Trots att du i tabellen ser rader som tillsammans inte har så många sidvisningar.
Det här är överraskande för många användare och något vi ofta stöter på i supporten. Ifall det är viktigt för dig att få ut det exakta antalet sidvisningar för det urvalet du sökte fram kan du antingen summera dem manuellt eller klicka på Export-ikonen -> välja formatet TSV (Excel) -> radbegränsning Allt och summera kolumen i Excel.
Varför kraschar rapporten övergångar?
Det korta svaret är att den kraschar på grund av att det är för mycket data för Matomo att hantera. Det lite längre svaret är att det beror på hur lång tidsperiod du har valt och hur mycket data som finns i din Matomo.
Använd dag, vecka eller månad för att undvika risken att övergångar kraschar. Undvik att använda tidsperiod anpassat datumintervall för övergångar.
När jag räknar ihop siffrorna för enskilda dagar stämmer de inte med veckans totalsiffror - vad beror det på?
Matomo har perioderna dag, vecka, månad och år. Vissa mätvärden i Matomo kan framstå lite mindre intuitiva när man jämför perioderna med varandra. Exempelvis om vi tar mätvärdet Unika Klickade Utlänkar är det tydligt i namnet att det är unika värden, men så enkelt är det inte alltid. Exempelvis kan antalet Träffar och olika händelser också adderas ihop med ett unik-perspektiv när vi väljer vecka som period istället för dag.
Notera att när du skapar anpassade rapporter kan det på mätvärdets frågetecken-symbol framgå att det är unika värden det handlar om, även om det av mätvärdets namn inte är tydligt. Ifall du tittar på en färdig rapport kan du hovra med muspekaren över respektive kolumn och där se ifall det är unika värden eller inte.
Räkneexempel för en enskild användare:
- 1 sept: klickar 1 gång på en utlänk till webbplatsx.se
- 3 sept: klickar 1 gång till på samma länk
- 6 sept: klickar 1 gång till
- 7 sept: klickar 2 gånger till på samma länk (två klickhändelser, men bara ett unikt klick)
Den användaren kommer på dagsbasis bidra med 1-2 klick på utlänken, men för hela veckan endast 1 unik klickning.
Oftast finns en god anledning till att siffrorna ser ut som de gör i Matomo, men det är ändå bra att titta på dem med ett kritiskt öga.
Vad betyder raden Andra i rapporten sidor?
Matomo grupperar data efter en viss antal rader i rapporten under Andra, på grund av att Matomo inte ska behöva hantera för många url:er.
Om du ser att raden Andra finns i rapporten sidor bör du se över vilka url:er Matomo spårar och exkludera alla irrelevanta url:er. Whitespace kan hjälpa dig att exkludera url:er. Vi kan också utöka antal rader som visas i rapporten.
Kontakta vår support så hjälper vi dig gärna
Varför skiljer sig siffrorna mellan rapporten övergångar och sidor?
Det beror på att sidor visar arkiverad data medan övergångar visar rådata, data direkt från databasen. Med andra ord kan det visas mindre data i sidor-rapporten på grund av att Matomo inte ännu har processat data för den valda tidsperioden.
Dessutom visar övergångar som längst 180 dagar tillbaka i tiden. Sidor-rapporten visar data från det datumet när ni började spåra.
Varför skiljer sig antalet sidvisningar beroende på om jag tittar på ”Sidor” eller ”Sidtitlar”?
I Matomo kan antalet sidvisningar skilja sig mellan rapporterna Sidor och Sidtitlar, eftersom Matomo grupperar data på två olika sätt:
- Sidor (URL) räknar sidvisningar baserat på den exakta URL:en för varje sida.
- Sidtitlar räknar sidvisningar baserat på sidans titel (
<title>-taggen). Om flera olika URL:ar delar samma sidtitel summeras visningarna från dessa URL:ar.
Exempel
| URL | Sidtitel | Visningar (Sidor) | Visningar (Sidtitel) |
|---|---|---|---|
/kontakt | Kontakt | 100 | 150 |
/om-oss/kontakt | Kontakt | 50 | 150 |
I exemplet ovan har URL:en /kontakt 100 visningar och URL:en /om-oss/kontakt
50 visningar. Under rapporten Sidtitlar visas titeln ”Kontakt” med totalt
150 visningar, eftersom titeln används på båda sidorna.
Viktigt om URL-hierarki och /index
När du tittar på rapporten Sidor (URL) i Matomo visas URL:erna i en hierarkisk struktur. Om du inte aktivt valt plan struktur. Detta innebär följande:
- URL:er utan
/indexsummerar sidvisningar för den specifika sidan och alla dess undersidor. - URL:en med
/indexanger antalet sidvisningar för enbart den specifika sidan, utan dess undersidor. Exempel på URL-hierarki i Matomo:
kontakt ← Visningar för sidan ”kontakt” och dess undersidor
├── /index ← Visningar endast för själva sidan ”kontakt”
└── personal ← Visningar för sidan ”personal” och dess undersidor
├── /index ← Visningar endast för undersidan ”personal”
└── support ← Visningar för undersidan ”support” och eventuella undersidor
└── /index ← Visningar endast för undersidan ”support”