Hoppa till huvudinnehåll

Mätplan

Mätplan är lite som det låter - en plan för mätning. Samtidigt är det vanligt att man avser olika saker med begreppet mätplan eftersom detaljnivån kan skilja sig stort från fall till fall.

En enklare mätplan kan vara ett dokument som högtidligen slår fast vad man ska mäta och hur ofta. Hos en annan organisation kan man i samma begrepp inkludera väldigt specifika detaljer om exakt hur något mäts och hur det implementerats i webbplatsens kod.

EffektmålMätområdeBeskrivningMättpunkter
E1 Ökad tillgänglighetMO1.1 Uppfatta innehålletBesökarna upplever att information och komponenter som presenteras på externwebben är möjliga att uppfatta, urskilja och anpassa efter behov (och med hjälpmedel såsom talsyntes).
  • Expertgranskning/Tillgänglighetsrevision del Pedagogik 60 % godkänt och 0 % underkänt
  • Avvisningsfrekvensen för mobil webbtrafik ej högre än desktop
MO1.2 Hantera komponenterBesökarna anser att externwebbens komponenter och navigering går att komma åt med olika hjälpmedel (mus, tangentbord, övrigt) och enheter (mobiler).
  • Expertgranskning/Tillgänglighetsrevision del Teknik 70 % godkänt och 0 % underkänt
MO1.3 Begripa innehålletBesökarna upplever att de förstår informationen som presenteras och att informationen presenteras på ett förutsägbart sätt.
  • Användningstester: innan lansering ska användningstesterna visa att minst 80 % av testpersonerna klarar uppgiften.
  • Webbenkät (läs mer i avsnittet metod).
  • Brukarundersökning: betyg Lätt att förstå NI 80.
  • LIX-mätning som mätpunkt på några ställen: lix.se — målvärde ska ligga max mellan 40–50.

Exempel på mätplan från Länsstyrelsen Örebro där de utgår från önskad effekt och bryter ner det till mätområden

Ovanstående bildexempel är från Länsstyrelsen Örebro (2016) där de till vänster utgår från en effekt till konkretiserade mätområden och de mätpunkter som behövs.

En mätplan behöver inte vara fokuserad på de siffror man enkelt hittar inne i sitt webbanalysverktyg utan kan mycket väl inkludera resultat från användarundersökningar, utskickade enkäter och expertgranskningar. Men det som ligger närmast Matomo och liknande verktyg är förstås måluppfyllelse och andra signaler vi fångar upp.

I arbetet med att ta fram en mätplan ingår också att identifiera vilka intressenter man ska rapportera resultat och insikter till. Och innan du börjar rapportera är Kaushiks "än sen"-test en bra grej:

Ask every web metric you report the question "so what" three times.

Poängen med det du rapporter vidare är inte att folk ska rycka på axlarna. Du ska rapportera agerbara insikter och rekommendationer - inte siffror!

Om du vill djupdyka i att rapportera kan du läsa boken Present Beyond Measure av Lea Pica (2023).