Hoppa till huvudinnehåll

Mål och mätbarhet

Att ha mätbara mål definierade för din webbplats är ett bra sätt för dig att kunna följa hur bra webbplatsen presterar. När du har mätbara mål blir det mer ordning på många av de andra rapporterna som finns i Matomo. Exempelvis kan du se och jämföra måluppfyllnad för de olika sätt som besökarna kommer till webbplatsen.

Bilden nedan visar hur du med mål och mätbarhet jobbar för att kontinuerligt analysera och förbättra din webbplats för ökad effekt.

Kom igång med att skapa mätbara mål

info

För att skapa nya mål behöver du ha högre behörighet än Läsare.

Tänk dig att vi ska göra följande scenario mätbart som ett mål: en användare kommer in på din webbplats och landar till slut på en tack-sida för anmälan till ett evenemang du arrangerar. Detta behöver omvandlas till något som tekniskt kan utvärderas av Matomo och grovt förenklat kan man säga att målet är uppnått när användaren hamnar på tack-sidan. Alltså är det där du triggar målet.

Så här registrerar du ett nytt mål inne i Matomo

  1. Klicka upp Mål i vänstermenyn.
  2. Klicka på Hantera mål. Nu är du i vyn där alla mål samlas ifall man har några.
  3. Klicka på knappen Lägg till ett nytt mål.
  4. I formuläret som kommer fram gör du följande:
    1. Ge målet ett namn – kort och beskrivande om möjligt.
    2. En beskrivning som förklarar lite mer ingående.
    3. För ovanstående scenario med ett evenemang; välj Målet utlöses när besökarna:
    • besöker en definierad URL – ifall tacksidan är på vår egen webbplats.
    • klickar på en länk till en extern webbplats – ifall tacksidan eller anmälan är på en extern webbplats
    1. Där URL ska du välja Innehåller samt i Mönster stoppar du in adressen till tack-sidan, exempelvis: besok-oss.html?sv.url=
    2. Klicka i Mål kan endast omvandlas en gång per besök.
  5. Klicka på Lägg till Mål för att spara.

Från och med nu kommer besök som triggar ditt mål att registreras i Matomo. Notera med punkt 4.4 ovan att du behöver lista ut vilken del av adressen samtliga av de som triggar målet kommer ha besökt och det kräver en viss förtrogenhet med din webbplats och grundläggande webbteknik.

Så här kan ett mål definieras inne i Matomo.

☝️ Så här kan ett mål definieras inne i Matomo.

Själva analysen av definierade mål är ett stort ämne i sig, men en bra början är att undersöka vilka kanaler som fungerar bra för ditt mål. När triggas ditt mål extra mycket eller ovanligt lite? Ser du några mönster i vilka användare som inte triggar ditt mål jämfört med de som gör det? Detta kan du gräva i bland annat genom att definiera segment i Matomo.