Vanliga begrepp
Det är många begrepp att hålla ordning på när man jobbar med webbanalys och Matomo. Ibland är det svenska begrepp som är etablerade, men inte alltid. Och ibland säger vi samma begrepp men talar ändå om olika saker. Därför har vi denna ordlista som listar de vanligaste begreppen vi får frågor om.
A/B-testning
Ett sätt att försöka angripa spårning av förändringar på ett lite mer vetenskaligt sätt. Exempelvis om du vill se om du kan öka andelen som klickar sig vidare till en ledigt jobb på din webbplats. Då jämför två olika versioner av samma webbsida, version A samma som tidigare och version B där du har fötydligat din call to action till lediga jobb.
Sedan utvärderar du om din förändring gav önskat resultat.
Anpassade dimensioner / Custom dimensions
Möjlighet att skicka in ytterligare information om användare som Matomo inte fångar upp automatiskt. Det kan till exempel handla om användarna har loggat in eller inte.
Anpassade rapporter / Custom reports
Skräddarsydda rapporter som skapas för att analysera mer specifika mätpunkter som ni annars inte har tillgång till. Dessutom kan de bestämma exakt vilka mätvärden du vill kombinera i en rapport så du slipper sammanställa information från mer än en rapport.
I Matomo är anpassade rapporter en premiumfunktion man måste prenumerera på. Mer om anpassade rapporter
Avvisningsfrekvens
Avvisningsfrekvens förklarar hur många som kom till din webbplats eller en specifik sida på din webbplats och lämnade utan gå vidare. Matomo registrerar en avvisning om användaren lämnar utan att klicka på en länk eller element.
Beteende
Rapporter under vyerna för Beteende handlar om vad användarna gör på webbplatsen. Var de landar, navigerar under sitt besök, laddar ner filer och i vilken riktning lämnar de webbplatsen.
Besök
Ett registrerat tillfälle när en besökare kommer till webbplatsen och
interagerar under en session. Samma besökare kan återkomma vid mer än ett
tillfälle. Ifall en besökare är inaktiv en längre stund kommer analysverktyg att
betrakta den återupptagna sessionen som ett nytt besök.
Besök kallas också ibland för session.
Se också Besökare och Unik besökare.
Besök med omvandling
I Matomo betyder "Besök med omvandling" att en besökare har genomfört minst ett mål under sitt besök.
Vad kan räknas som en omvandling?
- Köp
- Ifyllt formulär
- Nedladdning
- Nyhetsbrevsanmälan
- Klick på en call-to-action (CTA)
Om en besökare uppfyller något av dessa mål, räknas besöket som ett "Besök med omvandling". Mål kan du själv konfigurera i Matomo.
Besökare
Rapporter under vyerna för Besökare handlar om vilka besökarna är, vilken teknik de använder och övergripande statistik om dem.
Direkttrafik
Direkttrafik är ett sätt dina besökare kan hamna på din webbplats. Vårt analysteam kallar ibland direkttrafik för "slasken" och menar att det är kanalen som blir kvar när besökaren inte kom från antingen sök, kampanj, annan webbplats eller sociala nätverk.
Exempel på besökare som kommer redovisas som direkttrafik är:
- Det är en återkommande besökare som hittade din webbplats i webbläsarens historik, eller fick tips av sin webbläsare om din webbplats utan att hamna i ett sökresultat.
- De klickade på en länk på en webbplats där webbplatsen har strikt inställning av datadelning (en så kallad noreferrer-policy).
- Länk har klickats på i ett SMS eller annan app, och länken är inte kampanjtaggad.
Engagemangstrappa
Omvandlingskanal, konverteringstratt, funnel, conversion funnel... kärt barn med många namn. En modell som visualiserar hur användare går från passiva till agerande.
Liknande modeller är kommunikationstrappan och AIDA-modellen.
Exempel på engagemangstrappa
Funnel / konverteringstratt
En sekvens av steg som en användare förväntas följa mot ett mål, exempelvis för att teckna ett medlemsskap. Det vi analyserar är huruvida användarna lyckas ta sig igenom alla steg och i vilket delsteg de hoppar av.
En funnel måste inte kopplas till ett mätbart mål utan kan mycket väl besvara frågor om hur användarna navigerar igenom valfri del av webbplatsen.
Förvärv
Rapporter under vyerna för Förvärv handlar om hur användaren hittar till din webbplats. Vilka kanaler kommer de ifrån, är det din egen kampanjtrafik, kommer de från sök, etc.
Se också Direkttrafik.
Heatmap / värmekarta
En visuell representation av användarnas klick, scroll och interaktioner på en sida.
Händelse
En specifik interaktion en användare har med din webbplats, exempelvis att klicka på en knapp, fylla i ett formulär eller spela en video.
Det är vanligt att behöva komplettera de händelser som automatiskt fångas upp i webbanalysverktyget. Kan handla om hur webbplatsen är uppbyggd eller det spårningsbehov man har.
Instrumentpanel / dashboard
Din startskärm där du kan anpassa vyer och widgets efter dina viktigaste mätpunkter och rapporter.
Vissa analytiker har mer än en instrumentpanel. Exempelvis för att betrakta olika delar av webbplatsen separat eller att man har en instrumentpanel som är mer redaktionell och en annan som är för att följa upp hur det går med måluppfyllelsen.
Mål
En bra och mätbar sak som användaren gör på din webbplats, i grunden baserad på era mål för verksamheten.
Analysteamet pratar ofta om olika abstraktionsnivåer på mål. Att det finns:
- Makromål - den faktiska effekten man är ute efter, men som är svårt att mäta på ett bra sätt.
- Mesomål - en otvetydig signal om att något bra inträffat under en besökares session. Exempelvis att de fullföljt en etjänst.
- Mikromål - goda signaler men av mer bagatellartad karaktär. Exempelvis klick ut mot en extern plattform för de som söker jobb.
Segment
Ett sätt att gruppera det man ser i analysverktyget efter användarkategorier. Exempel:
- Användare från Facebook
- Användare som har uppnått ett eller flera mål
- Användare på mobiltelefon
Sessionsinspelningar / session recordings
Simuleringar av enskilda besökares sessioner som visar exakt hur de navigerar och använder din webbplats.
"Unik" ...
Begreppet "unik" är ofta problematiskt och inte så intuitivt inom webbanalys. Och det kan vara svårt att veta vilket mätvärde man ska välja när det finns både sidvisningar och unika sidvisningar i samma rapporter.
Det är lätt hänt att övertolka det unika. Det som anges i en rapport som en unik besökare betyder inte detsamma som antal människor. Det kan vara både fler och färre. Färre ifall just dina besökare tenderar att besöka webbplatsen från en mängd olika enheter. Ifall du inte använder User-ID kommer samma person vara en "unik" besökare på varje pryl hen använder. Det kan också vara fler människor, exempelvis vid delade datorer på bibliotek eller servicekontor.
När det gäller sidvisningar förhåller det sig så här:
- Sidvisningar är alla de gånger en viss adress visats upp för någon. Motsvarar antalet exponeringar.
- Unika sidvisningar för en viss adress på webben inträffar bara en gång per session en besökare har. Motsvarar antalet sessioner på webbplatsen där sidan visats upp.
Unik besökare
En individ som besöker din webbplatsen under en specifik tidsperiod. Räknas bara en gång oavsett antal sessioner i samma enhet och webbläsare.
User-ID
User-ID är en teknik inom webbanalys för att försöka avgöra vilka sessioner på en webbplats som har med en unik individ att göra. Bland annat för att veta att det är samma individ som besökt webbplatsen via en dator eller en mobil.
Det går att implementera User-ID på ett sätt som värnar besökarens personliga integritet och följa GDPR.
Utflöde
Utflöde visar hur många har lämnat din webbplats från en viss webbsida. Om en sida x har ett utflöde på 30% betyder det att 30% av användarna lämnade webbplatsen från sida x.
Widget
I Matomos värld är en widget en behållare där du kan visa upp rapporter, både utanför Matomo och i en instrumentpanel inne i Matomo.